بلاگ

انتخاب رشته در سال نهم

  1. چطور در سال نهم انتخاب رشته موفقی داشته باشیم؟

    سال نهم پایه بسیار حساسی برای انتخاب رشته دانش‌آموزان است که در این ویدئو به طور ویژه به آن پرداختیم.
    ممکن است شما هم فکر کنید که کسب نمرات بالا در امتحانات آخر سال نهم، مساویست با پکیجی از تمامی رشته‌های تحصیلی و انتخابی موفق! البته، تا حدودی درست فکر می‌کنید! اما به این مساله هم توجه داشته باشید که هر چه تعداد گزینه‌ها برای انتخاب بیشتر باشد، انتخاب سخت‌تر است و دانش‌آموز مستعد و درس‌خوان استرس بیشتری برای انتخاب‌رشته خواهد داشت.
    دانش‌آموز در این سن، هیچ تجربه‌ای از یک انتخاب جدی و سرنوشت‌ساز برای زندگی تحصیلی و شغلی‌اش، ندارد و از طرفی ممکن است دچار استرس یا رقابتی احساسی شده و انتخابی نادرست داشته باشد.

    همچنین ممکن است دانش‌آموز در یک یا چند درس ضعیف عمل کرده و نتوانسته باشد که بالاترین نمره را کسب کند. او همواره نگران پکیجی از رشته‌های مجاز خواهد بود که از رشته‌های موجود در آن بی‌خبر است. این دانش‌آموز ممکن است خود را آماده‌ی انتخابی از سر ناچاری کرده و هیچ پیش‌فرضی در ذهنش نداشته باشد

  2. نقش والدین و مشاوره تا چه میزان در انتخاب رشته‌ی مناسب موثر خواهد بود؟

    حضور مشاور تا چه حد می‌تواند بر یک انتخاب رشته خوب تاثیرگذار باشد از جمله نکاتی است که به طور مشخص در این ویدئو به آن پرداختیم.
    در خصوص نظر والدین نیز باید به این مساله توجه داشت که هر پدر و مادری حق این را دارد که نگران آینده‌ی تحصیلی و شغلی فرزندش بوده و سعی در راهنمایی او برای انتخابی درست داشته باشد. این راهنمایی‌ها به میزان قابل توجهی در انتخاب رشته‌ی تحصیلی دانش‌آموز، تاثیرگذار خواهند بود.
    اما والدین نیز باید اطلاعات کافی داشته و تاثیرگذاری مثبتی را در برنامه‌ریزی تحصیلی فرزندانشان اعمال کنند تا در این مقطع حساس، دانش‌آموز با تکیه بر حمایت والدین و توانایی‌های شخصی خودش بتواند استرس و هیجان این انتخاب را از بین برده و تصمیماتی جدی بگیرد.

    مورد دیگری که همواره مطرح بوده، این است که استعداد دانش‌آموز و روحیات منحصر به فرد او چیزهایی نیستند که در قالب نمرات امتحانی آخر سال نهم، به صورت کامل و مشخص به او و والدینش نمایان شوند. برای این منظور نیز، مشاوره و آزمون‌های خاصی لازم است تا دانش‌آموز انتخابی موفق داشته باشد.

    پس بهتر است در نظر داشته باشید که نمرات امتحانی خوب در پایان سال نهم، توجه و حمایت والدین، مدرسه، معلمین و مشاوران تحصیلی، چیزهایی نیستند که به راحتی بتوان از آنها چشم‌پوشی کرد. اما نحوه‌ی چیدمان این عوامل در کنار هم را نباید فراموش کنید.

    به طور کلی برای انتخاب رشته‌ای موفق، باید پارامترهای زیادی را مورد توجه قرار داده و درصد مشارکت هر کدام را بدانید و بهتر است دانش‌آموز به جای استرس و یا رقابتی احساسی، این عوامل را تحت کنترل خود درآورده و با استفاده از درصد نفود هر کدام از این عوامل در انتخاب رشته‌ای موفق، اهداف خود را عملی سازد.

  3. چگونه دانش‌آموز در سال نهم، انتخاب رشته‌ی موفقی داشته باشد؟

    یک انتخاب رشته خوب می‌تواند ضامن موفقیت‌های آتی شما باشد در این مطلب تمام نکاتی را که برای یک انتخاب رشته موفق به آن نیازمند هستید را آورده‌ایم.
    به عنوان یک دانش‌آموز دبیرستانی و یا والدین یک دانش‌آموز، لازم است اطلاعات کافی از انتخاب رشته و عوامل موثر در آن داشته باشید.

    به همین منظور ویدئویی را برای شما تدارک دیده‌ایم که امیدواریم با تماشای آن، جواب تمام سوالات خود را گرفته و به بهترین شکل این مقطع حساس تحصیلی را از سر بگذرانید.

    آقای مهندس سلیمی در این ویدئو با تکیه بر دانش و تجربه‌ی خود، نکات ارزشمند و قابل توجهی را عنوان خواهند کرد. که امیدواریم به دقت به تماشای این ویدئو نشسته و با شرایط انتخاب رشته آشنا شوید.

    همچنین اگر انتخاب رشته کرده و بعد به هر دلیل پشیمان شده‌اید، باز هم نگران نباشید. چون راه حل مشکل شما برای تغییر رشته در ویدئوی دیگری با عنوان مراحل و قوانین تغییر رشته در دبیرستان چیست؟ مطرح می‌شود. امیدواریم با تماشای این ویدئوها گامی بزرگ در جهت موفقیت تحصیلی بردارید.

31 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات امضا